Παρασκευή 15 Ιανουαρίου 2016

ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΙΚΟΙ ΤΥΠΟΙ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ




 


ΜΡ = ΜΗΤΗΡ                 
ΘΥ  = ΘΕΟΥ
ΙC   =  ΙΗΣΟΥΣ
XC  = ΧΡΙΣΤΟΣ
ΠΑΝΑΓΙΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ (παρηγοριά)
Η Παναγία παρηγορεί, γαληνεύει, ξεκουράζει τους πιστούς που την επικαλούνται.



ΠΑΝΑΓΙΑ Η ΠΑΝΤΩΝ ΧΑΡΑ(Ζάκυνθος)
Η Θεοτόκος είναι η αιτία κάθε χαράς, αφού  γέννησε τον Χριστό που χάρισε τη χαρά στο ανθρώπινο γένος.










                O Ευαγγελιστής Λουκάς ζωγραφίζει την Παναγία

 Η παράδοση θέλει τον Απόστολο Λουκά να
ζωγραφίζει την Παναγία.
Στην Παράκληση της Παναγίας ψάλλουμε για την εικόνα της:
     « την ιστορηθείσαν  υπό του Αποστόλου, Λουκά ιερωτάτου, την Οδηγήτριαν»








ΠΑΝΑΓΙΑ Η ΟΔΗΓΗΤΡΙΑ
Η ονομασία αυτού του εικονογραφικού τύπου οφείλεται στη Μονή των Οδηγών στην Κωνσταντινούπολη, όπου υπήρχε η εικόνα του Απ. Λουκά.
Η Παναγία είναι και ο οδηγός μας προς τη σωτηρία μας.






ΠΑΝΑΓΙΑ Η ΓΟΡΓΟΫΠΗΚΟΟΣ
Η Παναγία υπακούει γοργά, γρήγορα στις προσευχές αυτών που την επικαλούνται και ικανοποιεί τα αιτήματά τους.







ΠΑΝΑΓΙΑ Η ΓΡΗΓΟΡΟΥΣΑ
Η Παναγία προσφέρει γρήγορα τη βοήθειά Της σε όσους την επικαλούνται






ΠΑΝΑΓΙΑ Η ΕΛΕΟΥΣΑ
Η Παναγία ελεεί όλους τους ανθρώπους.






ΠΑΝΑΓΙΑ ΜΥΡΤΙΔΙΩΤΙΣΣΑ
Προσωνυμία της Θεοτόκου στα Κύθηρα. Ονομάστηκε έτσι γιατί το εικόνισμα της βρέθηκε κατά θαυμαστό τρόπο ανάμεσα σε θάμνους μυρτιάς.





ΠΛΑΤΥΤΕΡΑ ΤΩΝ ΟΥΡΑΝΩΝ
Η Παναγία ονομάζεται Πλατυτέρα των Ουρανών, πιο πλατιά από τους ουρανούς, επειδή έφερε μέσα Της τον Χριστό, που δεν τον χωρούν οι ουρανοί.
Στις εκκλησίες η Πλατυτέρα ζωγραφίζεται στην κόγχη του Ιερού, σημείο που ενώνει το κάτω με το πάνω μέρος του ναού, επειδή με την Παναγία ενώθηκε ο Ουρανός με τη γη.








Η ΧΩΡΑ ΤΟΥ ΑΧΩΡΗΤΟΥ
ΑΑχώρητος  είναι ο Χριστός, δεν τον χωράει ούτε ο ουρανός ούτε η γη. Καταδέχθηκε όμως για τη σωτηρία των ανθρώπων να χωρέσει στην Παναγία, που γι’ αυτό ονομάστηκε Χώρα του Αχωρήτου







ΠΑΝΤΑΝΑΣΣΑ
Άνασσα= Βασίλισσα. Η Παναγία είναι η βασίλισσα των πάντων.






ΠΑΝΑΓΙΑ Η ΒΡΕΦΟΚΡΑΤΟΥΣΑ






ΠΑΝΑΓΙΑ Η ΓΛΥΚΟΦΙΛΟΥΣΑ



ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΟΥ ΒΛΑΔΙΜΙΡ
Η Παναγία του Βλαδιμίρ, εικόνα (12ος αιώνας), Ρωσία

ΠΑΝΑΓΙΑ Η ΑΜΟΛΥΝΤΟΣ
Η ονομασία προέρχεται από τον ύμνο του Αποδείπνου «Άσπιλε, Αμόλυντε, Άχραντε...» πού συνέθεσε ο μοναχός Παύλος της μονής Ευεργέτιδος. Η Αμόλυντος στην ορθόδοξη εικονογραφία ονομάζεται και Παναγία του Πάθους, γιατί ο Χριστός ενατενίζει τους δύο Αγγέλους που εικονίζονται εκατέρωθεν της Παναγίας και κρατούν στα χέρια τους τα σύμβολα του πάθους, δηλ. τον Σταυρό, τη Λόγχη και το Σπόγγο.
Η Παναγία στην εικόνα αυτή κρατεί εδώ τον Χριστό δεξιά με το αριστερό χέρι της κάτω από τα γυμνά και λυγισμένα στα γόνατα πόδια του και φέρει προστατευτικά στον ώμο του το δεξιό της χέρι με τα μακριά και λεπτά δάκτυλά της. Ο Χριστός φωλιάζει στην αγκαλιά της μητέρας Του, με το πρόσωπο γυρισμένο προς τον αρχάγγελο Γαβριήλ, που εικονίζεται εδώ πολύ κοντά Του, προδεικνύοντας τα κύρια σύμβολα του Πάθους: τον μεγάλο Σταυρό της μελλοντικής θυσίας Του και το στεφάνι του εμπαιγμού του. Το παιδί τρομαγμένο απλώνει τα χέρια Του να πιαστεί από το ρούχο της Μητέρας Του· κρατώντας ακόμη στο δεξιό το σφιχτά τυλιγμένο ειλητάριό Του. Σε ψηλότερο επίπεδο πάνω από τον αριστερό ώμο της Παναγίας εικονίζεται επίσης ο Μιχαήλ κρατώντας με την σειρά του την λόγχη, τον σπόγγο και το δοχείο με την χολή και το όξος

ΠΑΝΑΓΙΑ Η ΖΩΟΔΟΧΟΣ ΠΗΓΗ
Η Παναγία ονομάζεται Ζωοδόχος Πηγή, αφού γέννησε την Ζωή, που είναι ο Χριστός. Για πρώτη φορά το επίθετο Ζωοδόχος Πηγή το έδωσε στην Παναγία ο Ιωσήφ ο Υμνογράφος τον 9ο αιώνα, συνθέτοντας έναν ύμνο του προς την Παναγία.





ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΟΥ ΧΑΡΟΥ
Η Παναγία του Χάρου ξεχωρίζει για τη μοναδικότητα της καθώς είναι η μοναδική εικόνα της Παναγίας που δεν κρατά το Θείο Βρέφος, αλλά τον Εσταυρωμένο Χριστό.
Η Παναγία του Χάρου πήρε το όνομά της, από το γεγονός ότι ο νεκρός Χριστός στον σταυρό του μαρτυρίου και ο Χάρος σχετίζονται μεταξύ τους





ΠΑΝΑΓΙΑ ΡΙΖΑ ΤΟΥ ΙΕΣΣΑΙ
Ονομάζεται η εικόνα «Ρίζα του Ιεσσαί», διότι η Παναγία μας προέρχεται εκ του Ιεσσαί κατά σάρκα. Ο Ιεσσαί δε ήτο πατέρας του Προφητάνακτος Δαυίδ.
Εικονίζεται εις αυτήν την εικόνα η Υπεραγία Θεοτόκος ένθρονος, ενώ εκατέρωθεν Αυτής υπάρχουν οι κλάδοι ενός δένδρου. Εις το κάτω μέρος της εικόνος βλέπουμε τον Ιεσσαί εξαπλωμένον, ως να είναι η ρίζα του δένδρου, του οποίου βλέπουμε τους κλάδους, δεξιά και αριστερά του θρόνου της Παναγίας.










ΠΑΝΑΓΙΑ ΡΟΔΟΝ ΤΟ ΑΜΑΡΑΝΤΟΝ
Η εικόνα απεικονίζει τη Υπεραγία Θεοτόκο με κεντρικό σύμβολο της το Ρόδο.
Ρόδον το Αμάραντον αποκαλείται η Υπεραγία Θεοτόκος από τον υμνωδό Ιωσήφ «..Ροδον το αμάραντον, χαίρε η μόνη βλαστίσασα…». Αριστερά ο Χριστός κρατά στο ένα χέρι τη σφαίρα του κόσμου και στο άλλο το σύμβολο του ρόδου.





Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΟΥ ΒΑΤΟΥ
Η φλεγόμενη και μη καιόμενη

ΠΑΝΑΓΙΑ Η ΠΟΡΤΑΙΤΙΣΣΑ

ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΟΥ ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ
"Αξιον εστίν ως αληθώς
μακαρίζειν σε την Θεοτόκον,
την αειμακάριστον και παναμώμητον
 και μητέρα του Θεού ημών.
 Την τιμιωτέραν των Χερουβείμ και
ενδοξοτέραν ασυγκρίτως των Σεραφείμ
την αδιαφθόρως Θεόν Λόγον τεκούσαν,
την όντως Θεοτόκον, Σε μεγαλύνομεν".

1 σχόλιο: